Установка ДХО: « за» і «проти»
В даний час в Україні денними ходовими вогнями оснащені менше 1% реально експлуатованих автомобілів. З них близько чверті власники обладнали даними пристроями самостійно. Інтерес автовласників до ДХО цілком зрозумілий - адже, як ми вже згадували, на ближнє світло доводиться витрачати близько 0,375 л пального на годину незалежно від швидкості руху. При річному пробігу в 20 000 км з середньою швидкістю 40 км/год автомобіль знаходиться в дорозі 500 годин, дарма спалюючи 190 л бензину.
Хто заплатить?Існує думка, що включений ближнє світло підвищує витрату палива приблизно на 1%. Давайте перевіримо, чи так це. При русі в міських умовах з середньою швидкістю 30 км/год, приймемо середня витрата палива 10 л/100 км або 3 літри на годину. У цьому випадку витрата палива зростає на 12,5% (0,375 л від 3 л)! При русі за містом зі швидкістю 90 км/год, приймемо середня витрата палива 6 л/100 км або 5,4 літра на годину. Тут уже приріст витрати палива буде поменше, але теж досить солідним - майже 7%. Зрозуміло, що цей підрахунок досить умовний, але порядок величин він відображає правильно.
Істотні для автовласників ці додаткові витрати? Як правило, так. Секрет в тому, що люди з тугим гаманцем практично поголовно їздять на нових машинах, оснащених ДХО ще у заводських умовах, тоді як включати ближнє світло доведеться власникам саме старих автомобілів. Відповідно, економія від самостійної установки ДХО для автовласників може виявитися досить відчутною.
До речі, мало хто замислюється над тим, що крім безглуздих витрат на даремно витрачається паливо цілодобова їзда з включеним ближнім світлом фар таїть у собі й інші неприємні моменти.
Інші витратиТак, середній термін служби найбільш поширеною двохнитковою лампи Н4 становить 450 годин, тоді як лампочка А12-5, зазвичай використовується для освітлення номерного знака, має термін служби всього 230 годин. Зрозуміло, ці величини досить умовні, але лампочки, як відомо, мають звичай перегорати в самий невідповідний момент. І справа тут зовсім не в їх копійчаної вартості. Просто перегоріла лампочка в лівій фарі (першої, як відомо, завжди перегорає спіраль ближнього світла) і перегоріла лампочка освітлення номерного знаку - відмінний привід для складання протоколу в темний час доби. При цьому цілодобове використання цих ламп багаторазово наближає їх кончину.
Більш того, у багатьох сучасних машинах замінити ці лампочки досить складно і не кожен водій зможе зробити це самостійно. Тому для подальшого руху (без конфлікту з ПДР) необхідно буде чекати світлого часу доби або скористатися мобільним сервісом або евакуатором.
Але головну проблему автовласникам напевно доставить елементарна забудькуватість: на автомобілі, залишеному з увімкненими габаритами, які не видно в світлий час доби, швидко розрядиться акумулятор. Якщо ж подібне буде відбуватися неодноразово, термін його служби істотно скоротиться, а це знову витрати...
Без обмежень?Тому зрозуміло бажання багатьох автовласників встановити на свої машини ДХО. Здавалося б, цьому ніщо не перешкоджає. У всякому разі Правило ЄЕК ООН №87, ратифікована Україною, прямо передбачає, що ДХО обов'язкові на автомобілях. Приміром, в Росії Технічний регламент дозволяє самостійну установку ДХО за умови дотримання вищезазначених вимог. Немає обмежень по самостійній установці ДХО і в інших країнах.
Але наша ДАІ, керуючись виключно корисливими мотивами, називає самостійну установку ДХО переобладнанням, намагаючись заробити спочатку на видачу відповідних дозволів, а потім на наступній перереєстрації транспортних засобів. Так, у Центрі безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем МВС України (ЦБД і АС) стверджують, що, якщо ДХО заводом-виробником автомобіля не встановлювалися, їх встановлення є переобладнанням і попередньо повинна бути узгоджена з подальшим відображенням у реєстраційних документах.
### Page Break ### Довідки і друкуДля цього автовласник спочатку повинен отримати в ЦБДР та АС або в ДП «Державтотрансндіпроект» висновок, в якому зазначається як принципова можливість установки ДХО, так і те, яким вимогам вони повинні відповідати. (Приміром, вартість такого висновку ЦБДР та АС МВС України становить 99 грн.)
Після виконання даного переобладнання - чи то самостійно або в умовах якийсь сервісної станції - повинні бути проведені відповідні випробування встановленого ДХО з отриманням акта технічної експертизи про відповідність конструкції та технічного стану переобладнаного транспортного засобу вимогам безпеки дорожнього руху (додаток №5 до Порядку реєстрації та перереєстрації транспортних засобів) або сертифіката відповідності. (Вартість подібних документів може становити близько 100-200 грн.)
Дані випробування, а також видача відповідних актів проводяться на СТО, які уповноважені для проведення випробувань такого роду «УкрСЕПРО» або НААУ (Національне агентство з акредитації України).
І вже з цими документами автовласник повинен звернутися в МРЕВ для внесення відповідних записів у реєстраційні документи, а вірніше, для перереєстрації автомобіля (заплативши ще приблизно 300-550 грн.).
Таким чином, складається парадоксальна ситуація: для виконання обов'язкової вимоги європейського стандарту, ратифікованої Україною, необхідно отримувати дозвіл в ДАІ. При цьому виконання вимог ДАІ забере чимало часу і обійдеться як мінімум в 500 грн.
На вимогуУ той же час згідно п. 6.1.3 ДСТУ 3649-2010 на знятих з виробництва транспортних засобах або на тих, які приведені у відповідність з вимогами даного стандарту або переобладнані згідно з дозвільними документами, дозволено встановлювати зовнішні світлові прилади від інших транспортних засобів з дотриманням вимог ДСТУ UN/ECE R 48-02. Таким чином, даний ДСТУ однозначно дозволяє встановлювати ДХО як мінімум на машини, зняті з виробництва, за умови дотримання вимог ДСТУ UN/ECE R 48-02. А саме кожен ДХО повинен мати яскравість від 400 до 1200 кандел, площа видимої поверхні - від 25 до 200 см2 і білий колір. Відстань між ДХО повинно бути не менше 60 см, а висота над рівнем дороги - від 25 до 150 див.
Також ДХО повинні включатися автоматично при запуску двигуна або при початку руху і автоматично вимикатися при включенні протитуманних або головних фар як ближнього, так і дальнього світла (крім моргання дальнім світлом), а також при зупинці двигуна.
У Росії, як і в Європі, всі нові автомобілі оснащуються ДХО ще з заводу. Але часто версії, які призначені для України, такими вогнями не обладнаніЯкщо говорити про ціни на ДХО на українському ринку, то модуль керування фарами дальнього світла, що дозволяє використовувати їх в якості ДХО, у нас можна придбати приблизно за 300-500 грн., але його неважко виготовити і самостійно. Подібний пристрій дозволяє обійтися без установки додаткових ДХО, для яких на машині нерідко складно знайти підходяще місце.
Світлодіодні ж ДХО можна знайти, починаючи від 120 грн. за комплект, а в китайських інтернет-магазинах і зовсім за $3. Але зрозуміти, що пропонують за ці гроші, практично неможливо. Зазвичай в анотаціях зазначені габаритні розміри ДХО і кількість світлодіодів, рідше - споживана потужність. А ось про силу світла, як правило, мовчок.
В середньоціновому діапазоні (350-500 грн.) сила світла ДХО зазвичай вказується, і вона цілком відповідає (на папері, звичайно) Правилом №87.
І тільки починаючи від 800 грн. можна знайти ДХО, на яких вказується не тільки сила світла, але і те, що вони відповідають цьому самому Правилом №87. Втім, і це не дає жодної гарантії відповідності параметрів ДХО вимогам стандарту. Для цього на ДХО необхідний сертифікат відповідності, але поки відомостей про те, що його має хтось на вітчизняному ринку, - ні. Всі продавці в один голос стверджують, що сертифікація ДХО не передбачена. У той же час подібний сертифікат необхідний хоча б для того, щоб у разі невідповідності ДХО заявленим характеристикам продавцеві можна було пред'явити якісь претензії.