Навіщо потрібні денні ходові вогні
Коли в США, а після цього і в деяких європейських країнах ввели вимога включати у світлий час доби ближнє світло фар, несподівано з'ясувалося, що ця ідея не так вже й хороша. Проблема полягала в тому, що від нововведення суттєво зросла енергоспоживання автомобілів, а звідси і споживання ними пального - що було особливо небажано в умовах енергетичної кризи і постійного зростання вартості нафтопродуктів.
Добре б, така міра дозволила зменшити кількість ДТП, але, на жаль, отримати скільки-небудь статистично значущий результат по зниженню аварійності так і не вдалося. (До речі, саме з цієї причини в США відмовилися від обов'язкового ближнього світла в денний час.) Зате зросли викиди в атмосферу шкідливих речовин, що утворюються під час вироблення зайвої електроенергії.
Тонни в нікудиЗдавалося б, горять фари чи ні - особливої різниці немає, адже електроенергію під час руху виробляє генератор. Але для вироблення цієї самої енергії він забирає у двигуна частину його потужності, нехай і невелику, і це все одно вимагає додаткової витрати пального. До речі, підрахувати кількість зовсім не складно, і виявляється, що воно не так вже й мало.
В режимі ближнього світла середньостатистичний легковий автомобіль споживає як мінімум 150 Вт, оскільки одночасно з фарами включаються і габаритні вогні, і підсвічування панелі приладів. При цьому в число енергоспоживачів входять дві 55-ватні лампи ближнього світла, шість 5-ватних ламп габаритів і освітлення номерного знаку (наприклад, на Chevrolet Lacetti їх вісім) і 6-10 ламп підсвічування приладової панелі по 2 Вт. Необхідну для їх роботи енергію повинен виробити генератор, ККД якого становить близько 40%. Таким чином, насправді при включеному ближньому світлі двигуну доводиться постійно виробляти додаткову потужність у 0,375 кВт.
А тепер давайте підрахуємо, скільки пального у двигуні потрібно спалити, щоб видати цю потужність. Кожен двигун внутрішнього згоряння має такий індивідуальний показник, як питома витрата палива, з розмірністю г/кВт*год. Цей показник є об'єктивною величиною, оскільки він не залежить ні від стилю водіння, від манери керування автомобілем і означає, скільки пального необхідно даному двигуну для вироблення 1 кВт*год енергії.
При цьому для більшості бензинових двигунів він становить в середньому близько 300 г/кВт*год, а для дизельних - близько 230 г/кВт*год. У перерахунку на літри з урахуванням питомої ваги пального це становитиме, відповідно, 0,4 л/кВт*год і 0,27 л/кВт*год, а з урахуванням ККД генератора витрата палива для вироблення електроенергії становить 1 л/кВт*год для бензинового і 0,67 л/кВт*год для дизельного двигуна незалежно від їх об'єму і потужності.
З початком широкого використання світлодіодів денні ходові вогні стали потужним дизайнерським інструментомТаким чином, ближнє світло фар обходиться автовласникові як мінімум в 0,375 л бензину на годину. Начебто і небагато, але, коли американці підрахували, у що це виливається в масштабах країни, вони схопилися за голову. Адже тільки за одну годину 200 мільйонів автомобілів у США даремно спалювали 75 тис. тонн бензину! А за рік на шкідливі викиди безглуздо перетворювалися мільйони тонн пального. Тому було оперативно прийнято рішення відмовитися від ближнього світла фар і ввести замість цього так званий денне світло, або денні ходові вогні (ДХО), в англійській транскрипції - DRL (Day Running Light).
Два шляхиУ 70-х роках минулого століття потужних світлодіодів ще не існувало, тому американці придумали простенький комутатор, що складається з декількох реле і дозволяє при необхідності включати лампи дальнього світла не паралельно, а послідовно і незалежно від габаритів. При цьому працездатність фар дальнього світла повністю зберігається - їх можна в будь-який момент включити як у штатному режимі, так і «поморгати» ними. При такій схемі підключення загальне енергоспоживання становить близько 40 Вт або приблизно в три рази менше, ніж при використанні ближнього світла. (При зниженні температури спіралі розжарювання зменшується і її опір, тому потужність падає не прямо пропорційно падінню напруги.)
При цьому дальнє світло в напівнакалу добре ідентифікує авто на дорозі, так як світить він не вниз, як ближній, а прямо вперед, але не сліпить водіїв зустрічного транспорту, оскільки його яскравість приблизно в три рази нижче, ніж зазвичай.
Європа ж, яка перейняла ідею їздити зі світлом фар у денний час набагато пізніше, пішла іншим шляхом - впровадженням спеціальних світлодіодних ДХО, що характеризуються високою яскравістю і дуже низьким енергоспоживанням - як правило, у межах від 10 до 16 Вт на комплект. При цьому з середини 2012 року світлодіодні ДХО встановлюються на всі автомобілі, що випускаються в Європі, в обов'язковому порядку.
Рідні реаліїВимоги до ДХО і порядок їх установки прописані в двох Правилах ЄЕК ООН: №87 - «єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження ДХО механічних транспортних засобів» і №48 - «єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження транспортних засобів стосовно встановлення пристроїв освітлення та світлової сигналізаціїи. В Україні ж діють їхні аналоги - ДСТУ UNNECE R 48-0222002 ДСТУ UNNECE R 87-0222002 з майже аналогічним змістом. При цьому Правила ЄЕК ООН 48 та 87 не встановлюють конкретний тип джерела світла лампа розжарювання або світловипромінюючий діодд і нормують тільки силу світла від 400 до 1200 кандел для кожного ДХОО) площа видимої поверхні в напрямку руху від 25 см2 до 200 см22 і колірт який повинен бути білим. Якщо ж ДХО виконаний у вигляді окремого пристроюа на його рассеивателе повинно бути написано RL Running Lightt.
Lada Granta - прогресивний автомобіль, він з заводу оснащується ДХО, які в даному випадку представляють собою окремі елементи, вбудовані в фари головного світлаТаким чином, європейські Правила, які є частиною українського законодавства, не забороняють використовувати в ДХО лампи розжарювання, в тому числі і поєднані з іншого функцією (наприклад, дальнього світла), тобто облаштовувати їх по американському типу. Головне, щоб дотримувалися всі інші умови. Наприклад, Lada Granta, як і ряд інших сучасних автомобілів, оснащується ДХО у вигляді вбудованих в блок-фари окремих оптичних елементів з лампами розжарювання потужністю 21 Вт. Подібний підхід з використанням ламп розжарювання дозволяє здешевити ДХОО але не знижує належною мірою експлуатаційні витрати.
Так що тип джерел світла в ДХО значення не має (за умови, що сила випромінюваного ними світла буде достатньо). При цьому ДХО повинні встановлюватися так, щоб відстань між ними було не менше 60 см, а висота над рівнем дороги становила від 25 см до 150 див.
Не менш важливим є і алгоритм роботи ДХО. Вони повинні включатися автоматично при запуску двигуна або при початку руху і автоматично вимикатися при включенні протитуманних або головних фар, як ближнього, так і дальнього світла (крім «моргання» дальнім світлом), а також при зупинці двигуна.
Правда, в ДАІ переконані, що самостійно встановлювати ДХО не можна, але це - окрема тема.