Menu

Легковий дизель: хто був першим? (Віхи XX століття)

Ще в 1892 році німецький інженер Рудольф Дізель отримав офіційний патент на «двигун з запалюванням від стиснення»: якщо в бензинових моторах підпалює суміш електрична іскра, то в двигуні Дизеля повітря, розігрівається від попереднього стиснення до 700-800° С, сам запалює пальне, впорскують через форсунку.

Через кілька років ідея втілилася в металі. Однак перший дизельний двигун вийшов занадто великого розміру і тому міг використовуватися тільки як стаціонарний або судновій. Але ідея пристосувати свій винахід для автомобіля Рудольфа Дизеля не залишала: в 1909 році він проектує експериментальний дизель, який встановлюють на вантажівку. На жаль, його випробування не мають успіху! Тим не менш, незадовго до своєї загадкової загибелі у 1913 році інженер писав: «Автомобільний двигун скоро з'явиться, і тоді я буду вважати роботу моєму житті закінченою».

Однак такий компактний мотор з'явився аж ніяк не скоро. Тільки через десять років, у 1923-му, з конвеєра заводу в Манхаймі зійшов Benz5К3 - перший в світі дизельний вантажівка, оснащений 4-циліндровим двигуном, що розвиває від 45 до 50 к.с. при 1000 об/хв. Цей дизельний двигун був забезпечений попередньою камерою, що дозволяла плавно збільшувати тиск газів, що утворюються при згорянні палива, що знижувало рівень детонації.

Легковой дизель: кто был первым? (Вехи XX века)
Mercedes-Benz 260D. Самим популярним типом кузова було ландо c відкидною секцією даху над задніми пасажирами. Дах відкривалася як з віконними рамками, так і без них

А ще через тринадцять років, 21 лютого 1936 року, на Берлінському автомобільному салоні відбувся дебют першого в світі серійного легкового дизельного автомобіля Mercedes-Benz260D.

Рахунок на пфенниги

Експерименти з дизелями для легкових автомобілів штутгартський концерн розпочав ще восени 1933-го.

Тоді силовим агрегатом об'ємом 3818 см3 і потужністю 80 к.с. оснастили модель Mannheim. Але вібрація мотора, особливо на ходу, була настільки сильна, що використовувати автомобіль для перевезення пасажирів виявилося неможливо. До того ж після значного пробігу по тій же причині в рамі Mannheim виявилися тріщини.

Легковой дизель: кто был первым? (Вехи XX века)
Нульова серія. Один з перших екземплярів так званої нульової серії, що базувався на шасі Mercedes-Benz 200

Тільки після напружених досліджень і практичних випробувань вдалося створити мотор меншого літражу і з прийнятним рівнем вібрації при роботі. Новий Mercedes-Benz з дизелем базувався на шасі моделі 200 і отримав позначення Mercedes-Benz 260D. На ньому стояв 4-циліндровий дизель робочим об'ємом 2545 см3 (звідси і позначення 260) c передкамерою розвивав 45 к.с. при 3000 об/хв. Двигун оснастили впрысковой системою фірми Bosch, яка до 1935 році вже мала у своєму розпорядженні великим досвідом конструювання впрысковых насосів для дизелів. Працювати в цьому напрямку компанія Bosch почала ще в 20-ті роки.

Дизель Mercedes-Benz 260D в заводських документах позначався OM138. Всі його навісне обладнання випускала фірма Bosch: це стосувалося не тільки паливної системи з насосом високого тиску, форсунок і калильных свічок, але і електрообладнання, яке на 260-ї моделі залишалося шестивольтовым Дизель Mercedes-Benz 260D в заводських документах позначався OM138. Всі його навісне обладнання випускала фірма Bosch: це стосувалося не тільки паливної системи з насосом високого тиску, форсунок і калильных свічок, але і електрообладнання, яке на 260-ї моделі залишалося шестивольтовым «»

Спочатку цей автомобіль оснастили 6-місцевим кузовом ландо. Першу партію з 13 примірників зібрали ще у 1935-му, а на наступний рік зробили ще 55 машин - всі вони використовувалися в таксі і у вільний продаж не поступали.

Головною перевагою нової моделі стала економічність. Середня витрата пального в 260D склав трохи більше 9 л на 100 км, в той час як його бензиновий аналог споживав при такому ж пробігу 13 л. Якщо врахувати, що в 1936 році дизельне пальне коштувало в Німеччині 17 пфенігів, а бензин - більш ніж удвічі дорожче, то зрозуміло, чому німецькі таксопарки, вважали кожен пфеніг, поспішили змінити бензинову техніку на «солярочную». Цей важливий факт перекривав навіть те, що машина ледве-ледве набирала швидкість 95 км/год, а на крутих підйомах змушувала водія переходити на нижчу передачу.

Шум часу

Право першості концерну Daimler-Benz на серійний дизельний легковий автомобіль можуть оскаржити лише дві фірми - німецька Hanomag і французька Citroеn.

Перша в 1936 році одночасно з Mercedes-Benz 260D на тому ж самому Берлінському автосалоні показала легкову модель Hanomag Rekord Diesel Typ D 19 з 4-циліндровим дизелем об'ємом 1910 см3 і потужністю 35 к.с. при 3500 об/хв, але її серійне виробництво почалося тільки в 1937-му - вже після того, як була випущена перша партія таксомоторів Mercedes-Benz 260D.

Французи почали працювати над цією темою ще раніше: у 1932 році Андре Сітроен залучив до співпраці інженера Гаррі Рікардо, який винайшов камеру згоряння Comet, успішно впроваджену на дизельних двигунах лондонських автобусів. На основі свого винаходу в 1933-му Рікардо представив перші легкові дизеля, з яких один був 6-циліндровим з робочим об'ємом 4578 см3.

27 листопада 1934 року модель Citroеn Rosalie DI затвердили до пробного виробництва. Правда, на ній вже стояв економічний 4-циліндровий мотор потужністю 40 к.с. На Паризькому автосалоні в жовтні 1936-го дизельну модель офіційно представили публіці, але фінансові труднощі вже на наступний рік змусили компанію продати всю партію з сотні Rosalie DI, які були випущені як серійні, а як досвідчені і призначалися виключно для випробувань.

Але самий перший легковий автомобіль з дизелем, про який мало хто знає, з'явився набагато раніше: ще в 1927 році фірма Bosch провела секретні випробування лімузина Stoewer з 4-циліндровим мотором. Автомобіль з експериментальною системою дизельного вприскування Bosch проїхав 40 000 км, але далі технічних вишукувань справа тоді не пішла, та й витрата палива в ті часи хвилювало автомобілістів набагато менше, ніж «дитячі хвороби» тодішніх дизелів: високий рівень шуму, вібрація та недостатня тяговитість.

### Page Break ###

Особливу увагу

Таким чином, Daimler-Benz опинився в авангарді дизелебудування. Через рік після сенсаційної презентації на Берлінському автосалоні фірма представила Mercedes-Benz 260D поліпшеної комплектації, базований на шасі нової, 230-ї моделі, що змінила 200-ю. Зокрема, машина отримала новий паливний бак, вміщав 50 л пального замість колишніх 38.

А найважливіше конструктивну зміну датується початком 1938 року - тоді мотор цієї моделі оснастили заздалегідь підігріваються калильными свічками, що суттєво полегшило запуск в холодну погоду. Про нагріванні свічок сигналізувала особлива лампочка на приладовій панелі.

Легковой дизель: кто был первым? (Вехи XX века)
Для таксистів 260D (тут у варіанті пульман-лімузин) став економічною робочою конячкою, расходовавшей всього 9 л солярки на 100 км
Легковой дизель: кто был первым? (Вехи XX века)
В стандартне оснащення всіх Mercedes-Benz 260D у варіанті таксі входив таксометр, розташований праворуч від приладового щитка «»

Основним типом кузова як і раніше залишалося ландо, предназначавшееся для роботи в таксі, - цю модель позначили словом Droschken. Її салон поділявся поперек скляною перегородкою, а дах над задніми пасажирами могла забиратися. Шоферское відділення з міркувань практичності оббивали шкірою, щоб менше були помітні плями від масла і солярки, а пасажирський салон - тканиною. Праворуч від приладового щитка розташовувався великий таксометр.

Легковой дизель: кто был первым? (Вехи XX века)
Mercedes-Benz 260D. Варіант з кузовом лімузин, як німці називають седан у модельному ряді 260D був одним з найдешевших і коштував 6800 рейхсмарок. Його бензиновий аналог Mercedes-Benz 230 (до речі, на останньому фільмі їздив Штірліц) продавали за 5875

Модельний ряд розбавили модифікації з кузовом лімузин (так німці називають седан) і на вкороченому шасі - кабріолет D. Всього у 260D було дев'ять варіантів кузовів! На довгому ж шасі крім ландо робили ще пульман-лімузин (з поперечною перегородкою в салоні), комбинацион-лімузин, туренваген, кабріолет B...

Скоро на дизельні «Мерседеси» звернули увагу відомства більш серйозні, ніж таксопарки. Дизельні легкові машини прижилися в гаражах СС і гестапо, а також вермахту і військово-морського флоту. В останньому, ясна річ, з соляркою проблем не було ніколи!

Гідне місце

Масове виробництво оновленого Mercedes-Benz 260D з індексом шасі W138 почалося в 1938 році. А те, що випустили до цього, прийнято позначати словом Nullserie, що означає «нульова серія». Тоді ж німці забезпечили 3-ступеневу коробку цієї моделі синхронізаторами вищих передач.

До 1940 року з конвеєра зійшли 1967 примірників 260D - в 15 разів менше, ніж бензинових Mercedes-Benz. Але ця машина назавжди залишиться в історії, адже саме з неї почалася дизельна епоха легкового автомобілебудування.

Коли Mercedes-Benz 260D тільки з'явився, мало хто вірив в успіх дизельної легковика. Але час розставив все по своїх місцях, і зараз у світі кожен другий легковий автомобіль оснащується двигуном, що працює на солярці. А один із лімузинів моделі 260D по праву займає своє місце в експозиції музею концерну Daimler.

|