Menu

Від карети до кузова: тонно, седан, ландо, лімузин, фаетон, шарабан

 

От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
За довгі роки відкриті пасажирські екіпажі отримали дахи, стіни, зручні дивани і, звичайно, систему приводу. До речі, потужність останнього досі вимірюють в кінських силах

Мсьє Де-Діон і Пуп'янок використовували невеликий чотиримісний відкритий екіпаж, в якому пасажири сиділи обличчям один до одного, який називався vis-a-vis, або «лицем до лиця». Причому «шоффер» (так його називали у Франції) керував автомобілем, дивлячись на дорогу через голову сидить навпроти пасажира.

От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Запозичене з французької слово «візаві» дослівно означає «лицем до лиця». Так називалися і екіпажі, в яких дивани розташовувалися один навпроти іншого
От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Посадка «до-а-до» (спиною до спини) спрощувала конструкцію, тому таке рішення було популярним «»

Перші італійські автомобілісти сідали спиною один до одного. Екіпаж називався теж на французький лад: dos-a-dos - «спина до спини».

Вхід ззаду
От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
В тонно пасажири теж дивляться один на одного, але вже сидять уздовж бортів. Для входу є додаткова хвіртка в задній частині

Ще один тип відкритого кузова, швидко ввійшов у моду на рубежі століть, - tannau, або «тонно». Якщо «віз-а-ві» і «до-а-до» були абсолютно відкритими, без дверей і вітрових стекол, то тонно мав як мінімум три двері: дві звичайні, а ось третя... Вона розташовувалася по центру задньої стінки кузова і відкривала доступ до двох диванів, розташованим уздовж його стінок. Відомий конструктор і популяризатор автомобіля Юрій Долматовський провів ретельне дослідження опису «Антилопи-Гну» і довів, що легендарний автомобіль Адама Казимировича був саме тонно, точніше, його різновидом, яка називалася «тонно з верхом». Верхи іменувався смугастий тряпочна балдахін, який захищав екіпаж так званого «Лорен-Дітріха» від сонця і дощу.

В кінці XIX століття Франція була світовим лідером автомобілізації, і не дивно, що назви типів перших автомобільних кузовів були запозичені з французької мови. Приміром, як у наші дні називається найпоширеніший закритий кузов? Правильно, седан. Назва походить від французького міста Седан, де вперше зробили невеликі дво - або чотиримісні карети з закритими кузовами. Правда, в каретной історії ця назва зустрічається рідко, не те що в автомобільній. Зате була поширена назва «седанка», або «маленький седан». Так охрестили невеликий екіпаж, призначений в основному для міських поїздок. А потім з'явилася зроблена на його базі спеціальна карета для виїзду в маєток або на пікнік, яку охрестили як «седанка де вілль», і ця назва перекочувала в автомобільну промисловість. В європейському автомобілебудуванні такий тип кузова великого поширення не отримав, а в Америці аж до 60-х років випускалися легкові автомобілі з дводверним кузовом, що опускаються стеклами в дверях і великими, також опускаються, бічними стеклами. Жарким теплим днем приємно було проїхатися на такому автомобілі з опущеними стеклами - у вікно задуває свіжий вітерець, а над головою - жорстка і надійний дах.

От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Ландо (landolette) стали називати кузова з відкидним верхом над переднім або (частіше) заднім сидінням. Інша частина даху раніше була жорсткою

Інший кузов, дозволяв сідокам спілкуватися з природою, не вилазячи з-під даху, теж мав французькі корені і називався landollete, або «ландо». Карети з такими кузовами мали складні брезентові даху над переднім і заднім сидіннями, середня частина екіпажу була жорсткою з традиційними дверима і дахом. Перекочувавши на автомобіль, ландо позбувся передній складаний даху.

От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Ландо Її Величності
От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Ландо Її Величності «»

Цікаве ландо було побудовано на базі лімузина Rolls-Royce Phantom VI для королеви Великобританії Єлизавети II. Частина кузова за стійками задніх дверей зробили прозорою, із звичайного пластика. У разі негоди зверху цей «акваріум» накривався стальним складним «ковпаком», для якого була передбачена спеціальна полку в багажнику.

Якщо дотримуватися хронології, наступним типом кузова, який прийшов з берегів Луари і Сени, треба вважати «вікторію». Зараз це слово майже нічого не говорить навіть найбільш просунутим менеджерів автосалонів, а ось 90 років тому це був чи не найпоширеніший тип відкритого великого кузова, оснащеного трьома рядами сидінь. Перший ряд займав «шоффер», нащадок кучера. Другий, розташований спиною до першого, займали гості власника автомобіля. Часто між першим і другим сидіннями встановлювали скляну перегородку.

Без зайвих вух

Прийшла черга познайомитися з самим розкішним кузовом - лімузином. Його історія - своєрідний символ поділу суспільства на тих, хто працює, і тих, на кого працюють. Свій родовід лімузини ведуть від виїзних парадних карет вельмож і сановників. Кучер, форейтор або, скажімо, лакей, перебуваючи зовні карети, був відкритий всім вітрам, але в кінці 20-х років над ним все ж таки зглянулися і «впустили» всередину автомобіля. Сидячи в салоні поруч з господарем, водій міг почути те, що не призначалося для його вух, і тоді його відокремили від пасажирів товстим звуконепроникним склом.

От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Пасажири фаетонів (саме він зображений на фото) практично не мали захисту від вітру та опадів - в кращому разі їх закривали легкі пологи або кволенькі даху

Однак повернемося до відкритих кузовів. З класичних типів їх залишилося тільки два. Перший і найпоширеніший на зорі автомобілізму називався phaeton (фаетон). Це легкий двох - або чотиримісний екіпаж, абсолютно відкритий з усіх боків, зовсім без дверей або з легкими тканинними дверима-пологами.

От кареты до кузова: тонно, седан, ландо, лимузин, фаэтон, шарабан
Позашляховик-фаетон?

Як відомо, дивовижне поруч. Приміром, чи замислювалися ви коли-небудь про те, що звичайний газовский «козлик» зі знятими склом дверей і опущеним вітровим склом являє собою класичний фаетон? А між іншим, це саме так!

Другий тип відкритого кузова - шарабан від французького char a banes - «віз». В автомобільному варіанті він являв собою щось середнє між великим легковим автомобілем та автобусом з трьома і більше рядами сидінь. Правда, сьогодні подібних конструкцій вже не зустрінеш - з мінівенами за їх ріднить лише конфігурація салону.

|