Операторам мобільного зв'язку заважають планшети
Ще кілька років тому завдання операторів мобільного зв'язку цілком укладалися в їх традиційну компетенції. Однак зараз ситуація докорінно змінилася, і багатьом операторам буде важко пристосуватися до неї. Корінь проблеми - мобільний Інтернет і обсяги трафіку, споживані новими високотехнологічними пристроями.
Корінь проблеми - мобільний Інтернет і обсяги трафіку, споживані новими пристроями високотехнологічними
Широка і складна інфраструктура такого зв'язку, що включала базові станції, антени, опорні мережі та інші ресурси, призначався в першу чергу, для передачі голосу, надавала необхідну смугу пропускання і підтримувала потрібну якість сигналів. Перші програми для мобільного Інтернету обмежувалися передачею прогнозів погоди, новин і котирувань акцій. Потім у цю середу стало проникати відео, але спочатку все обмежувалося епізодичним переглядом коротких кліпів в YouTube. Нікому тоді і в голову не приходило дивитися двогодинні фільми на маленькому екрані мобільного телефону.
На думку Кріса Озики, старшого директора консалтингового підрозділу Cisco IBSG, сьогодні ситуація докорінно змінилася. «На Всесвітньому мобільному конгресі-2012 в Барселоні я побачив головного "порушника спокою" - планшетний комп'ютер з встановленими на ньому ресурсоємними мультимедійними додатками. Феноменальний успіх пристрою iPad і пішло за ним швидке поширення пристроїв з операційною системою Android змінили поведінку кінцевих користувачів: тепер вони готові годинами дивитися відео в будь-якому місці і в будь-який час. І хоча фільм на планшетнике - зовсім не те ж саме, що його показ в широкоформатному кінотеатрі з об'ємним звуком, збільшений екран планшетника надав глядачеві цілком прийнятне поєднання якості зображення, мобільності і комфорту».
Таким чином, у операторів мобільного зв'язку з'явилася серйозна проблема: мережі накрила лавина відеотрафіку, з яким треба якось справлятися. До того ж на ринку з'явилася безліч додатків для смартфонів і планшетних комп'ютерів, які стали генерувати більше трафіку, створюючи величезне навантаження на мережі і вдень, і вночі.
Однак Озики вважає, що в операторів є хороша можливість впоратися з цими завданнями, а також підвищити швидкість, гнучкість і економічність свого бізнесу. «На Всесвітньому мобільному конгресі я провів зустрічі з представниками 26 операторів мобільного зв'язку з різних країн. В якості своїх головних завдань вони одностайно назвали управління величезними масивами даних, недопущення зниження швидкості доставки послуг і формування нових джерел доходу. При цьому в наших розмовах незмінно виникали дві теми:
1. Оптимізація. Оператори весь час задаються питанням, як оптимізувати роботу мереж і структуру витрат, щоб впоратися з гігантською лавиною даних. Сьогодні левову частку даних, переданих по мобільних мереж, становить відео. Це означає, що у нас є хороші можливості розвантажити стільникові мережі за допомогою економічних рішень Wi-Fi.
У порівнянні зі звичайними стільниковими мережами, Wi-Fi більш ніж вдвічі підвищує економічність використання частотного спектру, і сьогодні оператори шукають ефективні методи, що дозволяють абонентам робити "хендовер", тобто без обриву зв'язку переходити з мереж Wi-Fi в стільникові мережі і назад, що дає можливість істотно розвантажити мобільні мережі. Cisco займає передові позиції в розробці технологій для такого "хэндовера". Так чи інакше, оператори прагнуть використовувати технологію Wi-Fi для розвантаження стільникових мереж і розробляють новаторські бізнес-моделі для залучення в цей процес кінцевих користувачів та оптимізації витрат.
2. Монетизація. Інша проблема операторів полягає в тому, що їм доводиться підтримувати безліч нових додатків, які майже не збільшують операторську прибуток. У зв'язку з цим перед операторами стоїть питання: як увійти в екосистему додатків і зайняти гідне місце в процесі монетизації? З моєї точки зору, для цього є два шляхи. Оператори навряд чи почнуть розробляти власні програми, але вони можуть впроваджувати послуги з доданою вартістю і пропонувати розробникам додатків різні удосконалення у своїх мережах (в якості прикладів можна привести Netflix і Zynga). Оператор може запропонувати послуги управління контентом, прискорення додатків і багато іншого. В результаті постачальник додатків буде платити операторові за послуги, що створюють новий рівень якості для кінцевого користувача.
Крім того, нові можливості для операторів відкриваються в області інформації і аналітики. Оператори накопичили величезний масив інформації про своїх абонентів, але поки ця інформація майже не використовується. Між тим, згідно з опитуваннями, в питаннях захисту особистої інформації операторам зв'язку довіряють більше, ніж державним органам і будь-яким великим веб-компаніям. Таким чином, оператор зв'язку, як посередник, якому довіряють більше, ніж іншим, цілком може монетизувати зібрані ним великі обсяги даних про своїх абонентів.
На мою думку, головним фактором тут повинна стати спільна робота - як між самими операторами, з одного боку, так і між операторами і постачальниками додатків - з іншого. Я з оптимізмом дивлюся на цю ситуацію і переконаний, що вона розвивається в правильному напрямку. Благополуччя галузі вигідно всім її учасникам. Тому замість спроб вирішити за рахунок інших свої приватні проблеми краще створювати взаємовигідні умови для всіх операторів, постачальників додатків і кінцевих користувачів».